InCompany biedt een aantal workshops met een specifiek thema aan, die 'in house' kunnen worden gegeven.

De ervaring leert dat de collega's een gezonde boost, een dosis peper en nieuwe inzichten meekrijgen.

Workshop ‘Klanttypes’ (0,5 dag)

Herkenbaar?
‘Wat een lastige klant is dat, die kan voor mij de boom in!’
‘Ik heb helemaal geen klik met deze klant’.
‘De klant wil helemaal niet naar me luisteren’.
‘De klant ratelt aan een stuk door, ik kom er niet tussen’.
‘Met die klant heb ik een goede click’.

De klanten zijn kritisch, kunnen kiezen uit veel aanbieders, gedragen zich veeleisend en verwachten kwaliteit in alle opzichten. De keuze wordt vaak gemaakt door het volgen van gevoel en niet alleen van hun verstand. Daarbij is de persoonlijke klik met jou essentieel, de klant moet je de verkoop gunnen.

Elk gesprek dat je met jouw (potentiële) klant voert is verschillend. Dit komt mede door het type klant dat je aan de telefoon hebt. Met de ene klant kun je een gezellig gesprek voeren en met de andere klant verloopt het gesprek stugger. Om beide gesprekken even prettig te laten verlopen is het belangrijk dat jij je bewust bent van de verschillende klanttypes die je kunt onderscheiden. Elk type klant verdient een andere aanpak.

Je bent succesvol als je in staat bent om snel en effectief het gedrag van de klant te herkennen en jouw eigen gedrag hier professioneel en persoonlijk op aan te passen.

Na deze workshop
• Kun je optimaal resultaat behalen uit ieder klantgesprek, door gebruik te maken van de best passende communicatievorm.
• Weet je welk klantentype jezelf bent.
• Herken je de verschillende klantentypes.
• Weet je hoe je het beste kunt omgaan met agressieve, dominante, aarzelende, onzekere, rationeel ingestelde, eigenwijze, emotionele, zwijgzame en praatgrage klant.
• Ben je bewust van je eigen communicatiegedrag.

Workshop ‘Professioneel omgaan met klachten en weerstanden’ (0,5 dag)

Tijdens deze workshop ervaren de medewerkers hoe je met een handige reactie het gesprek positief kunt beïnvloeden. Het eigen gedrag lokt weer een nieuwe reactie uit bij de ander.

De manier waarop de medewerkers communiceren is dus van groot belang. Je kunt situaties tackelen door vriendelijk te blijven, humor te gebruiken of juist je grens aan te geven. Je traint in effectieve communicatie, zodat je voorkomt dat jouw onbewuste signalen of de manier waarop je iets zegt ook bij de ander een negatieve reactie kunnen veroorzaken.

Na deze workshop:

• Hebben zij geoefend met luistertechnieken en het stellen van effectieve vragen om erachter te komen wat een klant zegt en vooral bedoelt
• Kunnen ze omgaan met verschillende ‘lastige’ klantentypes
• Zijn ze in staat tot oplossingsgericht denken en handelen
• Kunnen ze klachten opvangen, omgaan met prijs dealen, slecht-nieuws gesprekken overbrengen en op een goede manier grenzen aangeven
• Beschikken ze over veel praktische tips en kunnen met meer zelfvertrouwen omgaan met weerstanden en lastige situatie

Workshop ‘De sport van het verkopen van last minutes’ (0,5 dag)

In deze tijd, waarin veel consumenten afwachten, besluit men vaak pas kort van tevoren om te boeken. De medewerker staat voor de uitdaging iedere verkoopkans overtuigend en met flair te pakken.

De sport van het verkopen van last-minutes is een interactieve training. De medewerkers leren hun verkoopkwaliteiten zodanig in te zetten, dat men ook in deze veranderde markt optimaal effect scoort.

We trainen met effectief vragen stellen en sturend verkopen, dóórpakken naar de boeking en het totaalpakket verkopen. De medewerkers worden geprikkeld om vol enthousiasme er tegenaan te gaan.

De medewerker leert om te gaan met vragen zoals:
• ‘Heeft u nog iets leuks voor dit weekend?’,
• ‘‘Ik wil nog op vakantie, maakt niet uit waar naartoe.’

Workshop ‘Peper voor deelname aan een beurs’ (0,5 dag)

Geslaagde beurs gehad? Ja hoor, we hebben weer veel mensen gesproken, en veel relaties gezien….

Als dit de graadmeter is voor een geslaagde beurs, weegt de investering in kosten, tijd en moeite van jezelf en de medewerkers al snel te zwaar.

InCompany helpt om optimaal effect te halen uit beursdeelname. Wij denken met je mee en trainen de mensen.

Onderwerpen van de workshop zijn:

• Creëren van ‘stopkracht’, bespreken van openingszinnen en actief oefenen d.m.v. rollenspelen.
• Hoe spreek je passanten op een originele en professionele manier aan?
• Kort en krachtig USP’s overbrengen
• Beursetiquette, de Do’s en Don’ts in de stand
• (Actief oefenen) verbale en non-verbale communicatie
• Actief oefenen met het stellen van gerichte vragen
• Omgaan met meerdere bezoekers tegelijkertijd
• Op een goede manier uitbreken uit een gesprek om ook andere bezoekers te woord te staan
• Samenwerking met collega’s (oefenen hoe je professioneel een bezoeker overdraagt aan een collega).

Er wordt de hele workshop intensief getraind door middel van gerichte rollenspellen, praktijksituaties en cases.

Workshop ‘Upselling en Cross selling’ (0,5 dag)

De klant heeft interesse in een reis. Hoe kun je de reis nóg beter en completer maken?

En hoe kun je meer rendement halen uit een boeking? Rendement verhogen doe je onder andere door:

• Hogere reissommen te boeken; upselling
• Additionele verkoop (verzekeringen, handdoekenpakket, lakenset etc.); cross-selling

Door middel van de juiste vragen op het juiste moment te stellen tijdens het verkoopgesprek creëer je kansen om meer te presenteren en dus meer te kunnen verkopen. Belangrijk is om deze kansen te herkennen.

Adviseer een betere en nóg completere vakantie, ontzorg de klant.

Na deze workshop:
• Kun je nog beter sturend verkopen.
• Herken je verkoopkansen in het gesprek om meer omzet te genereren.
• Koppel je de wensen van de klant op een nóg betere manier aan jouw advies.
• Kun je op een prettige en natuurlijke manier cross- en upsellen.
• Weet je de juiste vragen om extra’s te verkopen.