De ontdekking van de kunst van het verleiden

Het spits is door de meeste deelnemers inmiddels afgebeten en een diepe buiging van mij voor diegenen die de uitdaging zijn aangegaan, om mee te doen aan de Verkiezing beste ZRA van 2014. Wat is er fijner om te toetsen waar jij met je bedrijf staat, maar ook om te kunnen regeren en vooruitzien?
Dat je al put uit je eigen toetsingsmomenten en middelen is logisch. Maar vaak kom je net een stapje verder met een onbevooroordeeld panel bestaande uit vakmensen, die jou en je bedrijf graag verder in alle ontwikkelingen willen helpen. Dat is ook een extra waarde van deelname aan de verkiezing.

Waar het dit keer om gaat is hoe jij je als ZRA profileert: hoe verleid jij jouw potentieel?
Daarbij wil ik benadrukken dat iets niet per definitie goed of fout hoeft te zijn. Wel geven we je graag feedback en inzicht mee met een inspirerende blik naar de toekomst gericht. Het maakt niet uit of je net gestart bent of al jaren als zelfstandig professioneel reisadviseur werkt. Op alle fronten en niveaus zijn er opvallende en leerzame verleidingsvarianten waar iedereen zijn of haar voordeel mee kan behalen.

Buzzwords en Hypes

Zondagochtend, manlief en zonen bekijken voorlopig nog de binnenkant van hun ogen. Hét moment om mij, met een kop dampende koffie, aan de keukentafel te settelen en te omgeven met kranten, magazines en vakbladen. Eén van mijn ‘just me, myself and I’ momenten.

Uiteraard is het interessant om de enorme diversiteit aan columns, achtergrondverhalen en interviews te lezen. Nog boeiender is het om de samenhang er uit te pikken. Wat hebben al die losse artikelen over het wel of niet sneuvelen van goede voornemens, de resultaten van (zelf)verandering, buzzwords en hypes met elkaar te maken?

Niet alleen als mens maar vooral ook als manager/ondernemer krijg je er linksom of rechtsom mee te maken. Sterker nog, we hebben het nodig om bij de les te blijven! Maar alles went, uiteindelijk. Alles wat spannend of avontuurlijk lijkt in het begin, wordt gewoon. Veel technieken, aanpakken en ideeën die geïntroduceerd worden, zijn in het begin verrassend of verontrustend. Maar naarmate we er langer mee werken, verandert de verrassing in verveling en de verontrusting in aanvaarding. Zodat het weer tijd wordt voor een nieuwe impuls. Iets lekker fris en lekker anders dat ons weer opnieuw alert maakt. Dit zal nooit veranderen.

“The ambassadors company”

Wat zou het toch geweldig zijn als je klanten je beste verkopers zijn. Voortdurend je bedrijf aanbevelend bij andere potentiële klanten.

Dit idee stond centraal tijdens de Masterclass in Istanbul. Samen met Arjen van Hijum van Store Support wilde we de deelnemers motiveren om echt op zoek te gaan naar ambassadeurs.

De inspiratie voor de masterclass ligt in het gedachtengoed van Joseph Jaffe in "Flip the Funnel". Zijn theorie is eenvoudig, bepaal wie je echte ambassadeurs zijn (bv. een NPS (klanttevredenheid) van 9 of 10), geef ze echte erkenning, faciliteer ze om te communiceren met andere (potentiële) klanten, creëer een platform (b.v. door aanbevelingen op je website of facebookpagina mogelijk te maken, of laat ze spreken op jeklanten-/ presentatieavond) en beloon ze (niet altijd in materiële zin). Koop ze vooral niet.

Stel dat iedere ambassadeur 5 nieuwe klanten voor je werft, en die werven ook weer nieuwe klanten en die .......
Daar kan geen marketingcampagne tegen op.

Zelf heb ik het pas ook ervaren. Eén van onze ambassadeurs noemde onze naam bij zijn klant. Zijn aanbeveling was zo krachtig dat wij daar nu aan de slag gaan. En onze ambassadeur ontvangt binnenkort ....

Ik wens iedereen veel ambassadeurs!